5 tips till att ordna bilder

Ta kommando över dina foton! 5 tips till att ordna bilder

Låter det bekant: Telefonen är full av bilder och ett meddelande kommer från molntjänsten att gratisutrymmet håller på att sina på grund av det enorma antalet bilder. Datorn har också bilder överallt. Något bör göras åt bildkaoset men hur kommer jag igång?

Gör den enorma mängden foton som du borde lyckas organisera någon gång dig förtvivlad? Du är inte ensam med den saken. Problemet oroar även andra, det framgick av en nyligen genomförd studie hos ifolor. Enligt den tycker 91 % av de tillfrågade att det är viktigt att bilderna är i ordning, men endast 49 % ansåg sig vara bra på det. 78 % av de tillfrågade var av den åsikten att de kommer att organisera sina bilder i nådot skede. Ta beslutet att "i något skede" är idag och se praktiska tips till var du ska börja då du vill organisera dina bilder.

1. Ordna bilderna med tid och ett lämpligt antal åt gången

När du arrangerar bilder gäller samma regel som när man vill äta en elefant, det vill säga en tugga i taget. Det viktigaste är att komma igång och göra det så regelbundet som möjligt. I vardagen finns det alltid en kort eller längre stund att ta över bildkaoset. Skapa om möjligt en rutin för att alltid organisera bilder vid en viss tid, till exempel en halvtimme på söndagskvällar eller 10 minuter varje dag efter kvällsnyheterna. Även i en lång shoppingkö kan du istället för att surfa på Facebook radera och flytta bilder till rätta mappar.

2. Ta bort onödiga, värdelösa och misslyckade bilder

Med handen på hjärtat: Behöver du verkligen fem bilder på födelsedagshjälten som skär tårtan? Välj den bästa bilden och ta bort de andra. Alla felaktiga, dåligt beskurna, överexponerade, underexponerade och på annat sätt misslyckade bilder kan du ta bort från bildutrymmena på in telefon och molntjänster. Ju färre bilder, desto lättare är det att hantera ditt bildkaos. Tips: Börja med äldre bilder, när den känslomässiga laddningen av situationen har minskat och du kan radera bilder med en djärvare hand.

3. Flytta bilderna till mappar och förvara dem på samma plats

För att hålla ordningen går det bra att namnge bilderna och ha dem på samma plats. Bilderna överförs oftast direkt från telefonen till molntjänsten (Google Drive eller iCloud) och där kan du dela upp dem i album efter ämne. När det kommer till namngivning är det noggrannhet som gäller eftersom albumet "Sommar 2023" kan innehålla vad som helst, medan det mer precisa namnet "Sommarresa till Nyslott 2023" hjälper till att hitta bilderna lättare. Bilder tagna på samma ämne under olika år bör också läggas i samma mapp, som "Katten Findus" eller "Stugrenovering". Att göra en fotobok går också snabbt när bilderna finns i den avsedda mappen.

Ta säkerhetskopior av dina favoritbilder

4. Ta säkerhetskopior av dina favoritbilder

Ta ibruk säkerhetskopiering när du plåtar med din telefon. Då sparas dina foton automatiskt på ditt Google- eller iCloud-konto. Du kan se bilderna du tagit på alla andra enheter, till exempel en dator, när du loggar in på ditt eget konto. Du kommer också att se de ändringar du har gjort. Molnlagring är gratis upp till en viss mängd, så det är bra att ordna bilderna och radera alla extrabilder.

5. Fixa fotominnen till muggar, kalendrar, fotoböcker, tavlor...

Hur ofta bläddrar du bland dina digitala bilder? Tar du många bilder men de ligger bara kvar där, glöms bort på din telefon eller dator? Varför inte ta ut all glädje av de bästa bilderna och göra pappersfoton och julkort av dem. Det är härligt att glömma sig bort till en härlig resa eller semester när bilderna och berättelserna har sammanställts till en fotobok. Du kan få något fint av dina egna foton: en kalender till mor- och farföräldrar, en poster till barnrummet, en t-shirt till en älskad, en rolig fotomugg för arbetsplatsen, en canvas-tavla för att pigga upp inredningen.

Topptips: Nästa gång du bläddrar och organiserar dina bilder, tänk på vilka fina produkter och presenter du kan göra av dem!

Aluminiumtavlor

Se även:

👉 Rama in fotografier

Läs mer