Frågor och svar

Nedan finner du svar på mest frågade frågor.

Allmänt

 

Hur beställer jag och hur fungerar varukorgen?

 

ALLMÄNT OM ATT BESTÄLLA OCH OM VARUKORGEN

På vår hemsida kan du beställa foton och fotoprodukter. Du kan välja fler produkter i Varukorgen på sidans nedre del "Fortsätt".

Olika produkter i samma varukorg levereras av produktionsmässiga skäl i olika försändelser.

VARUKORGEN OCH BESTÄLLNING AV LIKADANA PRODUTKER MED OLIKA BILDER
Om du vill beställa en likadan produkt men med olika bilder, börja med att ladda upp bildfilerna. Skapa din första produkt. Välj därefter i varukorgsidans nedre kant samma produkt pånytt, dvs en till av den första produkter och dra ny bild till produkten.

VARUKORGEN OCH DESIGNER
Av tekniska skäl kan man inte lägga till andra produkter då du gör beställningen via Designer-bokprogrammet.

VARUKORGEN OCH 6 TIMMARS FÖRMÅNEN
Då du beställer flera gånger under 6 timmar får du 25 % rabatt på fraktavgifterna från och med andra beställningen. Rabatten syns inte i beställnigsskedet utan först på fakturan. Välj faktura som betalningssätt. (ingen tilläggsavgift för faktura) Av produktionsmässiga skäl kan du inte kombinera beställningar i samma postpaket.

 

Hur lång är leveranstiden för bilder och produkter?

Leveranstiden varierar något beroende på säsong.

Kontrollera aktuella leveranstider

Kan jag göra ändringar i en beställning som jag slutfört och skickat?

Du kan inte ändra bekräftade beställningar.

Till vilka länder kan beställningar levereras?

Tills vidare levererar ifolor beställningar till Sverige.

Kan jag beställa produkter direkt till en vän?

Jo. Beställningens leveransadress och adress för fakturan kan vara olika.

Hur länge räcker det att skicka bildfiler?

Tiden som krävs för sändning är beroende av bildfilernas storlek och antal samt hastigheten av nätförbindelsen. Med nuvarande bredbandsförbindelser blir dock inte sändningstiden särskilt lång, inte ens för stora beställningar.

Kan jag skicka min beställning på minnessticka eller CD?

Du kan skicka en fotobeställning på CD/DVD, minneskort eller USB-sticka. I Designer-bokprogrammet kan beställningsfilen brännas på en CD/DVD.

Kan jag göra en tilläggsbeställning?

Du kan göra en tilläggsbeställning i 30 dagar efter att din beställning blivit färdig. Så här beställer du till:

  1. Meddela beställningsnummer och önskat antal till vår kundtjänst.
  2. Gör en tilläggsbeställning via länken i e-posten om färdig produkt. Anmälan om färdig produkt har skickats till e-postadress med rubriken "Produkten du beställt är färdig och har postats".

Kontaktinfo till vår kundtjänst

Varför är foton jag fått av olika storlek?

Vi framkallar foton enligt original formatproportion. Då du beställer väljs måttet på den kortaste sidan, t.ex. 10 cm då det är fråga om foton i 10-format. Bildens längre sida beror på de proportioner du valt i din kameras inställningar. Så här kan vi säkerställa att bilden inte beskärs på fel sätt. Tilläggsuppgifter får du under Tekniska aspekter: "Varför är bildformaten i storlek 10, 11, 13 och 20?"

Vilka filformat kan jag skicka till ifolor?

Online-beställningen och ifolors beställningsprogram accepterar bildfiler i JPEG-format. Designer accepterar bildfiler i JPEG- och PNG-formaten. Andra filformat bör konverteras till JPEG-format med ett eget bildbehandlingsprogram innan beställningen skickas. Om beställningen görs på en CD/DVD, ett minneskort eller en USB-sticka, kan förutom bildfiler i JPEG-format också TIFF- och BMP-format accepteras. Trots detta är JPEG det filformat som vi rekommenderar.

Med vilka apparater kan jag beställa?

Hos oss kan du beställa

  • med dator online på våra sidor eller med Designer-programmet (Windows eller Mac) eller med ett särskilt beställningsprogram för digitala bilder (för Windows XP, 7 och Vista eller Windows 8)
  • med iPad och iPhone
  • Windows 8-tablett
  • smarttelefon (ladda ner applikation för din iPhone, Android eller Windows 8-telefon)

Dessutom kan du skcika din fotobeställning till oss på CD/DVD eller minneskort/-sticka.

Ladda ner appar

Hur använder jag mig av en rabattkod eller ett ifolor-presentkort?

Rabattkoder

En rabattkod är en förmån som ifolor delat ut i samband med sina marknadsföringsaktiviteter.

Använd din rabattkod så här:

  1. Fyll i din adressuppgifter och tryck på Fortsätt.
  2. Fyll i din rabattkod i fältet Kampanjkod och tryck på Aktivera.
    OBS: Om koden inte godkänns, vänligen granska att villkoren för koden uppfylls, t.ex. total summa för dina produkter utan fraktavgift.
  3. Tryck på Fortsätt och beställ.

Rabattkoderna är engånskoder och högst en/beställning kan användas. Du kan inte täcka fraktavgifter med koderna.

Presentkort

Presentkorten är presentkoder av värdet 200 kr, 500 kr eller 1000 kr som är köpta i ifolors webbshop.

Använd din presentkod så här:

  1. Fyll i din adressuppgifter och tryck på Fortsätt.
  2. Fyll i din presentkod i fältet Kampanjkod och tryck på Aktivera.
  3. Tryck på Fortsätt och beställ.

Du kan använda högst 5 st. presentkoder/beställning. Om den totala summan för inhandlade produkter stannar under värdet för din presentkod sparas automatiskt mellanvärdet i dina kunduppgifter och värdet kan användas till godo vid nästa beställning så länge presentkortet är giltigt.

Hur levereras produkterna jag beställt?

 

En beställning som innehåller flera produkter kan skickas i olika försändelser.

Vår produktion är väldigt långt automatiserad för att kunna garantera våra leveranstider för våra olika produtker. Produkterna blir färdiga vid olika tidpunkter på olika produktionslinjer beroende på vilken produkt det är frågan om samt gällande foton även formaten och ytan på bilderna.

Även större beställningar av samma produkt kan skickas i flera olika försändelser.

Vi leverar våra produkter via Posten. De flesta försändelserna levereras som brev som aldrig följs upp. Brevets storlek inverkar på om du måste avhämta det i Posten eller om det skickas hem till dig. Maxibrev såsom affischer och större kalendrar får du ett försändelseavi på då de är i Posten i väntan på avhämtning.

Som paket levereras:

  • fotomuggar
  • Fotobok Premium
  • canvas-tavlor (ej 20x30 cm, om det endast är fråga om en tavla)

På paketen skcikar Posten ut ett ankomstavi som textmeddelande till din mobil, e-post eller per brev till mottagarens adress.

Varje försändelse innehåller en faktura. För en beställning som delats upp i flera försändelser finns fraktavgiften endast i en faktura.

 

Tekniska saker

 

Vilken är den rekommenderade minimiupplösningen för bildfiler?

 

Rekommenderad minimiupplösning för foton är:

  • 10- och 11-format: ca 1024 x 768 pixlar
  • 13- och 20-format: ca 1600 x 1200 pixlar.
  • För fotoprodukter: ca 1600 x 1200 pixlar.

Beställningsprogrammen varnar om upplösningen inte är tillräcklig för den valda storleken/produkten.

 

Vilka är bildernas exakta exponeringsstorlekar?

 

Bildernas exponeringsupplösningar angivna i pixlar är:
Storlek                                Pixlar
10 x 13 (bildförhållande 3:4) - 1210 x 1613
10 x 15 (bildförhållande 2:3) - 1210 x 1815
10 x 18 (bildförhållande 9:16) - 1210 x 2151
11 x 15 (bildförhållande 3:4) - 1361 x 1815
11 x 17 (bildförhållande 2:3) - 1361 x 2042
13 x 17 (bildförhållande 3:4) - 1509 x 2012
13 x 19 (bildförhållande 2:3) - 1509 x 2264
20 x 27 (bildförhållande 3:4) - 3232 x 4309
20 x 30 (bildförhållande 2:3) - 3232 x 4848

10–13 cm breda bilder exponeras med noggrannheten 301 dpi.
20 cm breda bilder exponeras med noggrannheten 400 dpi.
Premium-affischer exponeras med 300 dpi. 

Av produktionstekniska orsaker är några millimeter av bildkanterna bortskurna på den slutliga bilden. Därför bör man inte placera något objekt ända ute vid kanten på bilderna.

 

Varför anges bildstorleken i format 10, 11, 13 och 20?

Bilderna framställs utan beskärning efter bildfilernas bildförhållanden. Vid beställning väljer du bildfilens kortare sida, t.ex. 10 då det är fråga om det s.k. 10-formatet. Hos ifolor framkallar vi bilder i storlek:

  • 10 x 10-18 cm
  • 11 x 11-17 cm
  • 13 x 13-19 cm
  • 20 x 20-30 cm

De flesta digitalkameror levererar bildfiler, där bildens längsta sida är 1,33 gånger längre än den kortare sidan, det vill säga att bildfilens bildförhållanden är 1:1,33 (ett alternativt sätt att ange storleken är 3:4). Av bildfiler med detta bildförhållande framställs bilder med storlekarna 10 x 13, 11 x 15, 13 x 17 och 20 x 27 cm. Om bildfilernas bildförhållande däremot är 1:1,5 (2:3), framställs bilder i storlekarna 10 x 15, 11 x 17, 13 x 19 eller 20 x 30 cm.

Av bildfiler med bildförhållandet 1:1 framställs bilder med storlekarna 10 x 10, 11 x 11, 13 x 13 och 20 x 20 cm. Av bildfiler med bildförhållandet 16:9 framställs i 10-storleken bilder med storleken 10 x 18 cm. I övriga storlekar får bilderna vita marginaler i kanterna.

Vilka färgrymder bör de insända bildfilerna ha?

Du bör behålla bildfilerna i färgrymden sRGB (sRGB color space). I allmänhet använder alla digitalkameror färgrymden sRGB som standardalternativ, men vissa avancerade digitalkameror eller bildbehandlingsprogram erbjuder möjligheten att välja färgrymden AdobeRGB. Du kan också skicka AdobeRGB-bilder, men deras färger kan bli bleka eller förvrängda. Vi rekommenderar att du konverterar (convert) bilderna till färgrymden sRGB innan du skickar dem.

Kan jag skicka bildfiler med färgsystemet CMYK?

 

Vi använder färgsystemet RGB. Bildfiler med färgsystemet CMYK bör konverteras till RGB-format innan de skickas.

 

Kan jag skicka svartvita bildfiler?

Ja det kan du. Bildfilen kan vara i antingen RGB-format eller i gråskaleformat (grayscale). Bildfiler med färg kan konverteras till svartvitt med ett eget bildbehandlingsprogram innan de skickas.

Kan jag lägga till text eller ramar till mina bilder?

Du kan själv lägga till text eller ramar i en bildfil med ett bildhanteringsprogram, och dessa trycks då även på de färdiga bilderna. Vid exponeringen och skärningen avgränsas dock 0,5–2,0 mm runt bildens kanter, och därför är det kanske inte bra att du placerar viktiga objekt ända ut i bildkanterna. Vi rekommenderar inte heller att du använder smala marginaler, eftersom de kan komma att skäras bort.

På vilket sätt skiljer sig framställningen av bilder och bildprodukter från varandra?

 

Fotoprodukterna framställs med digital tryckteknik, medan foton exponeras på äkta fotopapper. På grund av att framställningsprocesserna är olika, kan det finnas små skillnader mellan de slutliga foton och bildprodukter.

 

Vad är varningen angående upplösning?

 

Då du beställer får du en anmälning om upplösningen på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan likväl använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp.

 

Vad menas med bildkorrigering?

 

Vi använder bildkorrigering för att förbättra bildernas kvalitet automatiskt. Bildkorrigeringsprogrammet granskar bilden och bestämmer färgerna, kontrasten och skärpan i den valda produkten. Om du vill, kan du koppla bort bildkorrigeringen. En korrekt hantering av färgnyanserna kräver ofta en kalibrerad bildskärm och ett avancerat bildbehandlingsprogram. Av denna orsak rekommenderar vi att du använder bildkorrigering även då du själv har behandlat bilderna.

 

Designer-programvara

 

Med vilket användarsystem är Designer-programvaran kompatibel?

 

Designer Windows
Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows XP

Designer Mac
MAC OS X version 10.6.8 eller nyare

Ladda ner program

 

Vilken webbläsare använder Designer-programvaran vid överföring av data?

 

Windows Designer-programvaran använder Internet Explorer för överflyttning av beställningsuppgifter. Mac Designer-programvaran använder Safari. Kontroller att ifrågavarande läsare är i bruk och uppdaterad till nyaste versionen.

 

Designer-bokprogramvaran meddelar att "en del av bildplatserna är inte i bruk" vid kontroll av din fotobok?

 

Designer kontrollerar att boken inte innehåller några fel. Texten meddelar att det finns en eller flera tomma bild- eller textrutor. Det är möjligt att du med avsikt lämnat en tom ruta. Rutan kan även finnas under en bild vilket i och för sig inte har någon betydelse i praktiken. Genom att trycka på detaljer vid "kontroll av din fotobok" visar programvaran sidorna med tomma bildrutor. Fotoprodukten kommer att se ut som den gör i förhandsgranskningen. Du kan skicka boken som vanligt trots varningarna. Gör dock ytterligare en kontroll av sidor som har tomma bild- och textrutor.

 

Kan jag ändra ordningsföljden på sidorna i bokprogramvaran?

 

En enskild sida kan inte flyttas i Designer-bokprogramvaran men enskilda bilder kan du smidigt flytta från sida till sida med klipp-och-klistra-funktionen. Du kan flytta uppslag under punkten "Sidor" i programmet enligt släpa-och-släpp-metoden genom att dra uppslaget uppåt eller nedåt i listan till vänster.

 

Vilka filformat stöder Designer?

 

Designer accepterar bildfiler i JPEG- och PNG-format.

 

Kan jag ändra på bokmodellen i efterhand?

 

Om du gjort din fotobok i Windows Designer kan du byta bokmodell när som helst. Du kan byta storlek från typ Deluxe A3 liggande till Deluxe A4 stående. Kontrollera noggrant bildernas placering då byter från stående till liggande eller vice versa.
OBS: Läs instruktionerna noggrant när du byter bokmodell.

Så här byter du bokmodell:

  1. Öppna din fotobok i Windows Designer.
  2. Välj "Fil" i övre vänstra hörnets menu.
  3. Välj "Byt bokmodell…"
  4. Välj ny bokmodell ur fönstret som öppnar sig och tryck på Nästa.
  5. Läs intruktionerna noggrant och tryck på Nästa.
  6. Ge nytt namn till din fotobok (minst 4 tecken) och tryck på Nästa.

Läs intruktionerna noggrant vid byte av bokmodell.

 

Hur kan jag läsa den elektroniska fotoboken, ifolor eBook Combi?

 

Hur kan jag läsa den elektroniska fotoboken, ifolor eBook Combi?

Läs mer om eBook Combi

 

Hur tar jag bort ifolor Designer-programvaran?

 

Om du vill avinstallera ifolor Designer, gör så här:

Windows:

  1. Klicka på Start > Inställningar > Kontrollpanelen.
  2. Dubbelklicka på Lägg till/ta bort program.
  3. Bläddra nedåt till ifolor Designer och klicka på det
  4. Klicka på Ta bort, sedan Ja, sedan Avsluta.

Mac:

  1. Sök efter ifolor Designer i mappen Program.
  2. Högerklicka på programikonen ifolor Designer och välj Flytta till papperskorgen.

 

Kan jag beställa olika böcker på samma gång med Designer-programvaran?

 

I Designer-programvaran kan du samla upp till 9 olika böcker genom att nertill i varukorgens vänsterhörn välja "Lägg till fotobok".

 

Kan jag beställa foton och övriga fotoprodukter med Designer?

 

Med Designer kan du beställa fotoböcker. Foton och övriga fotoprodukter beställer du online på vår webbsida. På grund av automatiseringen i vår produktion kan vi inte kombinera bokbeställningar med Designer och övriga produkter. Då du beställer flera produkter inom 6 timmar erbjuder vi 25 % rabatt på fraktavgifterna på din beställning. Denna dras av på fakturan och syns ej i beställningsskedet.

 

Jag har köp en ny dator. Hur flyttar jag fotoboken till min nya maskin?

 

Windows-operativsystem:

Fotobokens filer sparas automatiskt under fil C:\Användare\ANVÄNDARNAMN\Filer\Ifolor\Designer

Flytta filerna till en annan dator så här:

1. Flytta .dpp-filen med boknamnet från standardmappen samt därtillhörande Data-pärm (T.ex. "bok.dpp" & Bok Data-pärm) till en minnessticka. Du bör inte byta namn på filerna eller ändra på filstrukturen då du flyttar filerna!

2. Ladda ner ifolor Designer till din nya dator.

3. Koppla upp minnesstickan i din nya dator.

4. Välj "Öppna" i startfönstret under ifolor Designer och "Öppna fotoboken på annan enhet". Gå till minnesstickan där du sparat både .dpp–filerna och Data-pärmen.

5. Välj den .dpp-fil som du namngett fotoboken och klicka på Öppna.

6. Fortsätt med att göra din fotobok.

 

Mac OSX-operativsystem:

Flytta dina fotoböcker som du sparat i Mac Designer till minnesstickan så här:

1. Välj "Fotoböcker" från vänster balk i programvaran.

2. Välj "Visa i Finder" då du högerklickar med musen på boken.  Samma pärm kan du även välja om du i Finder väljer Användare -> Användarnamn -> Bibliotek -> ifolor Mac Designer. I Finder-förnstret som öppnas ser du alla dina fotoböcker som du har i din dator.

3. Kopiera filerna en för en till minnesstickan. Det är viktigt att du får hela paketet på din minnessticka, t.ex. Ny fotobok2.ifolordesigner"

4. Slå samman paketet på nya datorn på samma palts. Obs: du bör inte ge nytt namn till filerna eller ändra på filstrukturen under flyttet.

 

Vad betyder varningen för låg upplösning?

 

Då du beställer får du ett meddelande om för låg upplösning om bildfilens skärpa inte räcker till vald produkt. Du kan använda bilden men i den färdiga produkten kan bilden se kornig eller oskarp ut.

 

Kan jag dela fotoboken till andra?

 

I Designer-programvaran kan du dela fotoboken genom att publicera den som en webbsida. Då du publicerar får du en länk till din e-post. Länken kan du skicka vidare via e-post. Man kan se din fotobok men inte redigera eller ta bort den på andra ställen än på din dator.

Så här skickar du vidare din bok och delar den:

  1. Öppna boken i Designer.
  2. Välj under "Fil" uppe i vänster hörn "Dela din fotobok".
  3. Tryck på "Publicera". Du får boken du vill dela som en länk till din e-postadress.

 

Registrering och inloggning på våra webbsidor

 

Vad menas med registrering / inloggning?

Du kan registrera dig på våra webbsidor om du vill, men du kan även beställa utan att registrera dig.

Genom att logga in på vår service kan du spara produkter till senare redigering och beställning. De produkter du sparat hittar du genom att logga in under "Dina produkter".

Obs! Digitala fotobeställningar eller till dessa hörande fotofiler kan inte sparas

Jag sparade produkten och beställde. Kan jag ännu ändra på den?

 

Då beställningen gjorts finns produkten inte längre sparad på webbsidorna.

 

Leverans

 

Hur levereras min beställning?

 

 

Posten levererar din beställning.

Största delen av produkterna levereras som brevförsändelser som inte har tracking. Storleken på brevet inverkar på om det skickas hem eller om du ska hämta det på din post. Maxibrev såsom affischer och större kalendrar får du ett ankomstavi på då du kan hämta det på posten.

Som paket levereras: fotomuggar, Fotobok Premium, canvas-tavlor (ej 20x30 cm, om du beställt en tavla) samt Fotobok Deluxe i A3-format. På paket skickar posten ett ankomstavi som textmeddelande till din mobil eller e-post, alternativt per brev till mottagarens adress.

Varje försändelse innehåller en faktura. Fraktavgiften finns endast i en räkning per beställning.

 

 

Varför levereras mina produkter i olika paket?Varför levereras mina produkter i olika paket?

Produkter i samma beställning kan skickas i olika försändelser då vår produktion är långt automatiserad för att garantera våra leveranstider. Produkterna framställs på olika produktionslinjer vid olika tidpunkter beroende på produkten och angående digitala bilder även p.g.a bildernas storlek och yta. Även större beställningar av samma produkt kan skickas i flera olika försändelser.

Hur lång är leveranstiden?

 

Leveranstiden varierar enligt säsong. Du kan kontrollera genomsnittleveranstider under Leveranstider.

 

Kan man påskynda leveransen på beställningen?

 

Produkterna i beställningen framställs i den ordningen de beställs och vi kan inte påverka produktionstiden.

 

Felsituationer

 

Varför meddelar Designer om störningar i nätuppkopplingen?

 

Problem i sändningen kan bero på störningar i nättrafiken. Designer-programvaran föreslår alltid att du ska skicka pånytt de bilder som inte flyttats. Genom att trycka på "Yes/Ja" försöker programvaran automatiskt skicka filerna pånytt. Designer skickar ingen bekräftelse på beställningen om inte alla bilder som hör till boken har skickats. Beställningsbekräftelsen skickas även per e-post.

 

Varför godkänns inte mina adressuppgifter?

 

Först lönar det sig att kontrollera att adress och postnummer är korrekt och att alla obligatoriska fält är ifyllda (märkt med asterisk*). Postorten bör inte inkludera nummer. Specialtecken (t.ex. []|'$&%) accepteras inte. Om problemet fortsätter rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst.

 

Det går inte att beställa min bok med Designer-bokprogrammet. Vad ska jag göra?

 

Om du inte kan koppla upp på nätet lönar det sig att först kontrollera datorns skyddsinställningar. Något kan hindra datorn från att koppla upp på nätet och vår server (brandmur, virusskydd, andra nätbegränsningar, webbläsarens skyddsnivå). Du försäkrar väl dig om även att du använder senaste versionen av Internet Explorer då programmet använder denna för överföring av data.

Om det uppstår ytterligare problem kan du kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@ifolor.se eller 020 795 320.

Berätta även i vilket skede dina problem uppstår samt ditt versionen på ditt operativsystem. Det kan också hjälpa att ta en kopia på din skärm och/eller på felmeddelandet.